Recension: The Death of Stalin

Träffsäker, rolig, välspelad satir på historiska fasor
eye5
Regi: Armando Iannucci
Manus: Armando Iannucci, David Schneider, Fabien Nury, baserat på serieromanen ”The Death of Stalin” 2017
Skådespelare: Jason Isaacs, Andrea Riseborough, Steve Buscemi, Olga Kurylenko, Jeffrey Tambor, Rupert Friend, Paddy Considine, Michael Palin m.fl.
Genre: Komedi
Speltid: 106 min.
Land. UK/Frankrike
Språk: engelska
Svensk biopremiär: 9 januari 2018
Svensk distributör: NonStop Entertainment

Ungefär sex årtionden. Så lång tid verkar behövas för att kunna berätta om världshistoriska händelser som är totalt nattsvarta och absolut genomdränkta av ångest på ett sätt som gör att man kan skratta (om än utan sann glädje). Den skotske flerfaldigt Emmy- och BAFTA-belönade regissören Armando Iannucci träffar helt rätt i sin satir The Death of Stalin. Han får publiken att skratta, igen och igen, trots skildrandet av de fasor som för drygt 60 år sedan var verklighet och vardag för Sovjetunionens invånare. Efter Roberto Benignis Livet är underbart (1997), om livet i Auschwitz har jag inte sett någon regissör lyckas lika väl med konststycket att smyga in lärdomar om historiska fasor med humorn som vapen.

Filmens handling kretsar kring det kaos och den maktkamp som bröt ut i kölvattnet av Stalins död. Manuset bygger på en anpassning av en fransk serieroman av Fabien Nury och är ett mästerverk, späckat av slagfärdiga repliker. Även skådespelarna, med en utmärkt Steve Buscemi i rollen som en snustorr Nikita Chrusjtjov och Olga Kurylenko som den motsträviga pianisten Maria i spetsen, utmärker sig för sin absoluta trovärdighet i rollerna. Iannucci undviker enkla komiska poänger som att låta skådespelarna simulera rysk brytning, vilket filmen vinner på. Det är i stället det intelligenta manuset med sin genomgående höga klass, parat med klipparens och skådespelarnas perfekta fingertoppskänsla för timing, som gör den så sevärd.

Som kuriosa kan nämnas att det ryska kulturministeriets rådgivare har kallat komedin för en ”planerad provokation”, som kan vara del av en västerländsk intrig för att destabilisera Ryssland. Filmen väcker uppenbarligen starka känslor än i dag, och de ryska makthavarna tvistade ett bra tag om huruvida de borde förbjuda filmen för inhemsk visning eller ej.

Filmen visas vid Göteborg Film Festival i januari 2018 och tävlar i den internationella kategorin, där festivalpubliken avgör vinnaren. Den går därefter upp på svenska biografer den 9 februari 2018.

Jag ger The Death of Stalin fem filmögon av fem.
2017-12-19