Recension: Loving Vincent

En animerad pusseldeckare om Vincent van Goghs sista månader i livet
eye3
Regi: Dorota Kobiela, Hugh Welchman
Manus: Jacek Denel, Dorota Kobiela, Hugh Welchman
Filmfoto: Triztan Olive, Lucasz Zal
Medverkande: Robert Gulaczyk, Douglas Booth, Jerome Flynn, Adeline Tomlinson, Saoirse Ronan m. fl.
Genre: Animation, biografi, drama
Längd: 95 min.
Land och år: Polen, Storbritannien 2017
Distribution: NonStop Entertainment
Svensk premiär: 20 oktober 2017

“Loving Vincent” är en animerad film om Vincent van Goghs sista månader i livet. Vincent van Gogh ses numera som en av vår tids viktigaste konstnärer. Han försörjdes av brodern Theo och sålde endast en tavla under sitt korta liv. Nu tävlar konstsamlare om hans verk. Muséer har knappast råd med de belopp hans verk betingar.

Helt klart har det polsk-brittiska teamet bakom ”Loving Vincent” stora ambitioner. Filmen lanseras över hela världen under 2017. Den uppges bestå av en oljemålning för var och en av sina 65 000 bildrutor. Målningarna ska ha tagit 150 konstnärer nästan sju år att framställa. För att uppskatta ”Loving Vincent” till fullo kan det vara bra att ha bakgrundskännedom om van Goghs verk. Animeringen, som sägs vara unik, innebär tyvärr att vissa filmscener flimrar förbi i högt och ryckigt tempo. Något som varken gör filmens handling eller konstnärens förlagor full rättvisa.

”Loving Vincent” återskapar landskap, miljöer och människor i van Goghs målningar åren 1888 – 1890. De tillkom under hans vistelser i staden Arles, den sydfranska byn St Remy och byn Auvers nära Paris. I Auvers tillbringade van Gogh sina sista produktiva och självförbrännande månader innan han skjuter sig i magen med pistol den 29 juli 1890. Han dog någon dag senare, endast 37 år gammal.

Handlingen liknar en pusseldeckares på TV med åtskilliga svart-vita tillbakablickar. Bakgrunden utgörs av många av konstnärens mest kända verk som ”Stjärnenatt” i St Remy och ”Cafe Terasse” i Arles liksom de gula vetefälten (med och utan kråkor), bygatan, värdshuset, flodbädden, kyrkan och Dr Gachets hus i Auvers med omgivningar.

Storyn är följande: Året efter van Goghs död skickar postmannen Joseph Roulin i Arles, vars porträtt numera hänger på MoMA i New York, sonen Armand till Auvers. Han ska överlämna ett eftersänt brev och söka klarhet i varför faderns vän van Gogh tagit sitt liv. Samma fråga har för övrigt konsthistoriker, författare och filmare under årens lopp sökt ge svar på i otaliga böcker och filmer.

Armand söker upp värdshusvärdens dotter Adeline Ravoux. Hon var med när van Gogh dog. Han träffar även Dr Gachet som blev van Goghs läkare i Auvers och starkt ogillade konstnärens umgänge med dottern Marguerite. Armands efterforskningar leder också till möten med andra personer i van Goghs umgängeskrets. Dessa bybor återfinns numera som berömda porträtt hos konstsamlare och på muséer världen över. I filmen gestaltas de av skådespelare som lånar porträttlika drag åt sina förebilder. Alla berättar något som kastar ljus över van Goghs sista månader i livet.

Teorier om varför van Gogh sköt sig själv, eller rentav mördades, växer fram för att sedan förkastas av Armand. Inte ens de många brev som konstnären skrev till brodern Theo, undertecknade Loving Vincent, skapar klarhet. Vincent van Goghs tragiska död är och förblir en olöst gåta.

”Loving Vincent” vann publikpriset vid Annecys filmfestival, ”Golden Trailer” vid Golden Trailer Awards 2017 och ”Golden Goblet” vid Shanghai International Film Festival 2017.

Jag ger tre filmögon av fem till ”Loving Vincent”
2017-08-21