Recension: City of Ghosts

En kraftfull och ytterst angelägen doku om ofattbar mänsklig terror och stort mod
eye5
Regi: Matthew Heineman
Medverkande: Abu Bakr Al-Baghdadi, Hamoud, Hassan m. fl.
Genre: Dokumentär, historia
Längd: 90 min.
Land: USA
Språk: engelska
Utgivningsår: 2017
Svensk biopremiär: 1 september 2017
Distributör: NonStop Entertainment

RBSS (Raqqa is Being Slaughtered Silently) är grupp syriska medborgarjournalister som riskerar sina liv för att delge omvärlden de grymheter som terrororganisationen IS utsätter Syrien för i detta nu. City of Ghosts beskriver hur IS tog över staden Raqqa, Syrien, och gjorde den till en, för dem, självklar islamisk huvudstad. Filmen skildrar journalisternas mod och engagemang och som i hemlighet filmar händelserna i staden Raqqa och sänder materialet till andra RBSS-journalister i Turkiet och Tyskland. Men IS ser som sitt uppdrag att eliminera dem och deras anhängare och flertalet av dem mördades också. Många tvingas att fly, men det geografiska avståndet är ingen garanti för säkerhet. IS´s räckvidd är lång. De som flyr kan också känna skuld för att de överlevt sina dödade kamrater.

Regissör Matthew Heineman är född 1983 i USA. Han belönades 2016 med Directors Guild of America Award för sina filminsatser. Filmen City of Ghosts är Heinemans nästa dokumentär efter Cartel Land från 2015, som nominerades till en Oscar 2016 för Bästa dokumentär och som handlade om Mexikos drogkrig. Cartel Land har även fått många filmpriser världen över bl.a. Primetime Emmy Award 2016.

I City of Ghosts visar Heineman staden Raqqa i tiden före den ”arabiska våren”, då den var en välordnad, fungerande stad. Sedan kom upproret mot presidenten Assad. Mitt i den konflikten tog IS plats och filmen, som spelades is 2014–15, skildrar den fruktansvärda terrorn mot människor, deras egendom och liv, oavsett invånarnas ställningstagande i det politiska sammanhanget. En grupp skolpojkar skrev i graffiti på husväggar om att folket vill att regimen faller. 15 av pojkarna dödades. Man ser unga män som blir halshuggna och deras huvuden sätts upp på staket som varning. IS stänger skolor och sjukhus och tidvis elektriciteten för att tvinga invånarna till att stödja IS.

Fotomaterialen är äkta, utan skapade effekter eller kosmetika. Vi ser hur minderåriga blir förförda av IS med mutor som sötsaker, mobiler och annat som föräldrarna inte kan ge dem. Barnen indoktrineras för jihad. I en scen ser man en knappat 3-årig pojke i svart huvudbonad och med stor kniv i handen skära halsen av en stor, vit teddybjörn och ropar ”Gud är god”, påhejade av sin pappa i soffan. I en annan scen ser man barn med pistoler i händerna riktade mot nacken på unga män som sitter bakbundna på marken i väntan på att bli avrättade.

Några motståndsmän från Raqqa som lyckats fly till Turkiet och sedan till Tyskland möter där demonstrationer av nynazister som ropar slagord om att främst turkarna ska ut ur landet. Bredvid sitter syrier i tyst protest med plakat: Aleppo is burning.

Syftet med bilderna i filmen är inte att underhålla, utan ge oss budskap om verkligheten i ett land och en plats, som geografiskt inte är oss så avlägsen. Som filmrecensent står man inför valet att objektivt bedöma dokumentären som en film bland andra för marknaden eller att resolut ta ställning mot politisk terror och promota fred och rättvisa. Men filmen är även som dokumentär välgjord. Den skildrar det historiska förloppet för staden Raqqa och gör nära porträtt av en journalistgrupp och hur deras liv ter sig på flykt. Filmen är välklippt och väjer inte för att visa det ohyggliga lidandet

City of Ghosts har bl.a. belönats med Stora jurypriset på Sheffield International Documentary Festival 2017 och Fritz-Gerlich-Preis vid Munich Film Festival 2017 samt Silver Heart Award vid Dallas International Film Festival 2017. Filmen är redan Oscartippad och har hyllats av kritikerna.

Filmen är spännande och samtidigt plågsam att se. Man blir förtvivlad över terrorn mot civila invånare och omvärldens likgiltighet. I filmen frågar sig en av journalisterna, om ”pennan är starkare vapen än svärdet”? Kanske mobilen och bilder är ännu kraftfullare vapen? I varje fall är City of Ghosts en ytterst angelägen film om mänskligt förtryck och lidande som pågår inför världens ögon nu genom olika media. Det är mycket frustrerande att se detta och som enskild inte kunna göra något. Vi hoppas, att världssamvetet till slut griper in och gör sitt yttersta för att rädda liv och ge människor trygghet i fungerande, bra liv.

Fem filmögon av fem.
2017-08-29