Spotlight handlar om tidningen Boston Globes undersökande journalistik 2011 av katolska kyrkans sexuella övergrepp av barn i staden. En katolsk präst, John Geoghan, hade redan anklagades för övergrepp på över 100 pojkar, men under granskningens gång eskalerar antalet brott. Teamet finner ett fasansfullt mönster av sexuellt våld mot barn som försökte tystas ner av kyrkan med hjälp av dyra advokater och mindre ersättningar till offren.
Filmen börjar på en polisstation, där en lismande präst och en nollställd advokat sitter med ett förkrossat barn och dennes förtvivlade föräldrar. Man hör prästen säga: “Jag lovar det kommer aldrig att hända igen.” Scenen är anonym, men händelsen upprepades många gånger.
De utsatta barnen kom ofta från dysfunktionella, fattiga familjer med svag familjebild. Efter övergreppen hamnade offren inte sällan i missbruk av droger eller begick självmord.
Efter Boston Globes översyn anklagades minst 280 präster och andra anställda i kyrkan offentligt för sexuella övergrepp mot cirka 1000 barn i Bostons ärkestift.Accusations have led to criminal charges, lawsuits, and reviews by church officials. Anklagelserna ledde till fängelsedomar eller uppsägning av befattningar eller omplaceringar till bättre eller sämre uppdrag. Ärkebiskopen Bernad Law, som var ytterst ansvarig, fick en fin tjänst i Italien i en mycket religiös instituion.
Michael Keaton spelar lysande redaktören Robbie och Rachel McAdams journalisten Sacha och båda gör sina rollkaraktärer övertygande med inlevelse och engagemang. Övriga aktörer i större eller mindre roller är mycket trovärdiga i sina roller.
Det finns inget av traditionella Hollywoodgrepp, glamour eller actionscener i filmen. Den utspelar sig på röriga kontorslandskap med travar av mappar eller på enkla kaféer där offer eller informanter intervjuas i syfte att avslöja ondskan. Spänning stiger och man flämtar till ibland när ännu en ryslig upptäckt görs. Det är smärtsamt att se hur förtroenden missbrukas mellan vuxen och barn. Särskilt gripande är scener där offer uppmuntras att i detalj berätta vad som hände. “Det räcker inte med att säga att han antastade dig. Du måste ge mig de kliniska uppgifterna om exakt vad som hände,”, Reportrar insisterar på att de värsta minnena måste beskrivas av de gråtande offren för att tydliggöra brottens allvar, även om de ändå måste fortsätta att leva sina liv med sina hemska minnen.
Det är inte bara de ohyggliga handlingarna mot barn som upprör, utan hur korrupt kyrkan var och hur samhället hjälpte till att genom att tiga ihjäl brott eller genom att se till, att domstolsprotokoll och offentliga handlingar om brotten försvann. Boston har cirka 650 000 invånare och med en stor andel irländska katoliker som inte vill att något ska störa den präktiga imagen. Ansträngningar görs för att dölja och förneka. I stället lyfter man fram kyrkans stora kulturella betydelse och filantropiska arbete med svaga grupper.
Spotlight-redaktionen jämför invånarnas dementi med hur tyskar slöt sina ögon och sin mun, när deras judiska vänner och grannar försvann och deras aska föll ned från himlen.
Filmen visades i en fullsatt biosalong på Skandia och publiken applåderade. Jag grät i slutet när den långa listan på platser i USA, där övergrepp skett, rullade fram på bioduken.
Spotlight är nominerad till sex Oscars och har därutöver vunnit 83 filmpriser, de flesta i USA, och har även nominerats till 106 priser. Många anser att Spotlight är 2015 års bästa film. Filmen får fyra starka filmögon av fem.
2016-02-05