Recension: Quick

Regi: Mikael Håfström
Manus: Erlend Loe
I rollerna: David Dencik, Jonas Karlsson, Alba August, Suzanne Reuter, m. fl.
Genre: Drama, thriller
Speltid: 132 min.
Svensk biopremiär: 20 september 2019

Baserad på Hannes Råstams bok ”Fallet Thomas Quick – i huvudet på en seriemördare” kommer nu filmen Quick som tar upp den hisnande historien om en av Sveriges största rättsskandaler någonsin. För regin står Mikael Håfström med manus av Erlend Loe. Det är en verklighetsbaserad thriller där publiken får följa journalisterna Hannes Råstam (Jonas Karlsson) och Jenny Küttim (Alba August) desperata jakt efter sanningen. Är Sture Bergwall David Dencik), också känd som Thomas Quick, en seriemördare eller ett offer för ett fördärvat rättssystem?

Filmen börjar starkt där publiken kastas rakt in i ett dubbelmord i Appojaure för att sedan färdas tillbaka till nutid och vad som är början på ett stort journalistiskt grävarbete med Hannes Råstam i spetsen.

Filmen har många starka rollprestationer, inte minst av Jonas Karlsson och David Dencik. Deras personkemi är slående och likaså den udda vänskap deras båda karaktärer utvecklar. En av filmens starkaste stunder är deras första möte som är så nervkittlande att det är omöjligt att inte skruva på sig i biostolen. Även birollerna lämnar starka avtryck. Suzanne Reuter gör en fin tolkning av Margit Norell och Björn Bengtsson i rollen som den inställsamma och manipulerande Sven Å. Christianson.

Quick har ett oerhört detaljrikt foto med många mörka och dramatiska bilder som passar filmens lågmälda ton. Långsamma åkningar varvas med explosiva frekvenser. Bildkompositionen är lekfull och spännande där helbilder varvas med double frame. Trots skicklighet i foto är ”långsam” ett ord som beskriver filmen bra och jag känner mig emellanåt lika rastlös som Hannes Råstam. Det är en trög uppförsbacke till vad som är filmens vändpunkt och det melankoliska slutet kommer tvärt, följt av en epilog som förklarar fortsättningen.

Trots en vacklande dramaturgi är filmen intressant, inte minst ur ett journalistiskt perspektiv och för de starka skådespelarprestationerna. Kände du inte till den osannolika historien om Quick lär du definitivt bli förundrad.

Tre filmögon av fem.
2019-09-17