Recension: Rough Night

Regi och manus: Lucia Aniello
I rollerna: Scarlett Johansson, Kate McKinnon, Zoë Kravitz m. fl.
Speltid: 121 min.
Ålder: 7 år i vuxens sällskap (annars 11 år)
Svensk biopremiär: 16 juni 2017
Distributör: Sony Pictures

Rough Night handlar om hur fyra vänner från collage samlas på nytt efter tio år för en vild och galen möhippa. En femte vän till bruden ansluter sig och skapar därmed en väl genomtänkt gruppdynamik som blir den huvudsakliga underhållningen i filmen. I vad som påminner om en kvinnlig version av The Hangover (2009) får man följa hur vännerna av misstag mördar en strippa och hur paniken som följer leder dem vidare med de värsta tänkbara följderna.

Regissören Lucia Aniello är relativt oetablerad med serien Broad City (2014-) som hennes hittills mest välkända produktion. Hon är även manusförfattaren bakom filmen tillsammans med hennes pojkvän Paul W. Downs som dessutom har rollen som den desperata men trogna brudgummen Peter.

I rollerna ser vi Scarlett Johansson som den blivande bruden Jess, Kate Mckinnon som den malplacerade Australiensaren Kiwi/Pippa, Zoë Kravitz som den snobbiga och självgoda Blair, Ilana Glazer som den feministiska aktivisten Frankie, och Jillian Bell som den osäkra Alice.

Johansson som tidigare har setts i filmer som Lost In Translation (2003), Avengers (2012), Prestige (2006) m.fl. kan tyvärr inte lägga till Rough Night på listan över hennes annars utstående prestationer, men lyckas ändå leverera en övertygande karaktär som den strikta karriärkvinnan som glömt vikten av vänskap framför jobb. Kate Mckinnon stjäl däremot rampljuset som en charmig australiensare som lätt hade kunnat bli klyschig och fjantig utan Mckinnons förmåga att ge löjliga karaktärer ett realistiskt djup/relaterbarhet, Ghostbusters (2016) är ett annat exempel på det.

Förutsägbara och något barnsliga skämt gjorde att övriga karaktärer ibland kändes överflödiga även om filmen hade flera originella humorinslag som får publiken att fnittra. En fin samling skådespelare och rolig berättelse föll lite platt i den tydliga Hollywoodstilen som riktar in sig mer på “lättsmälta” historier än åt den smarta och fängslande potentialen som filmer i alla genrer kan ha.

Rough Night var en positiv upplevelse men förtjänar trots det bara två av fem filmögon.
2017-06-16