Recension: Girls Trip

Manus: Kenya Bariis, Tracy Oliver, efter story av bl.a. Erica Rivinoja
I rollerna: Regina Hall, Queen Latifah, Jada Pinkett Smith, Tiffany Haddish, Larenz Tate m. fl.
Speltid: 122 min.
Ålder: 7 år i vuxens sällskap (annars 11 år)
Svensk biopremiär: 29 september 2017
Distributör: UPI

Girls Trip handlar om fyra barndomsvänner som efter skolåren tagit olika vägar i livet. Efter en lång tid isär bestämmer sig en av tjejerna för att ta tag i deras gamla vänskap och bjuder in alla till en gemensam resa till New Orleans.

Vi får möta Ryan Pierce (Regina Hall) en författare som gjort karriär men som har äktenskapsproblem som hon försöker skyla under mattan. Vi träffar Dina (Tiffany Haddish) som står för galenskapen i gruppen men som alltid är den trogna och lojala. Lisa (Jada Pinket), en ensamstående mamma och sjuksköterska som behöver släppa loss och leva livet samt Sasha (Queen Latifah), en egentligen välrenommerad journalist som beslutat sig att tjäna pengar istället på att blogga och skvallra om kändisar. På resan ser de fram att få återuppleva sitt gamla” systerskap” och kunna hitta tillbaka till varandra.

När det gäller denna typ av humoristisk tjejfilm trodde jag det mesta hade gjorts som Bridesmaid (2011) m.fl.). Jag blev positivt överraskad av filmens härliga och varma ton, de starka och väldigt omaka karaktärerna. Det bjuds en hel del på afroamerikansk humor och ironin om hur vi vita försöker ta efter delar av den. Det bjuds också på mycket generell svart humor, som inte relaterar till hudfärg.

Girls Trip är en riktig feelgood film. Det tar inte lång tid innan skrattsalvorna ljuder i lokalen och man rycks med i den glada förväntansfulla stämningen och utbrister: ”You go girl” i kör med grannen på bänkraden bredvid. Den känslan infinner sig direkt och stannar kvar hela filmen igenom. Vi får uppleva afroamerikansk kultur, svängig och bra musik, tonvis med tjejhumor och en hel del romans som säkert kan få en hel del att rodna i biosalongen. Allt förpackat i klassiska scener där vissa helt klart kommer bli omtalade framöver!

Förutom att vi får följa tjejernas vänskap med återblickar från förr till hur den falnat under åren, ges även en tydlig, stark och känslosam bild om de outtalade problem som finns hos många kvinnor i dagens samhälle. Trots många upprätthållna, tjusiga fasader finns under ytan både otrohet, ekonomiska problem, jobbproblem, infertilitet m.m. Dessa livsproblem ges gott om utrymme i filmen och skapar ett djupt och tänkvärt allvar om vikten att faktiskt vara sig själv trogen och som ger feel-good-känsla.

Ta med dina tjejkompisar och få er ett gott skratt tillsammans och värdera er vänskap för det är den varma tanken som infinner sig när man lämna biosalongen. En helt klart sevärd film.

Tre filmögon av fem.
2017-09-27