Hasse & Tage

En berörande dokumentär om två komiker ”på samma ene-backe”

Regi: Jane Magnusson

Medverkande: Daniel Alfredson, Tomas Alfredson, Jesper Danielsson, Petra Mede, Karl Uno Sjöblom, Ingvar Carlsson, Stellan Skarsgård, Lena Olin, Henrik Schyffert m fl.

Genre: Dokumentär

Speltid: 105 min.

Land och år: Sverige 2019

Distribution: Nordisk Film

Svensk biopremiär: 6 september 2019

Komikerparet, lekkamraterna och de allra bästa vännerna Hans Alfredson och Tage Danielsson var sin tids stora ”influenser”. Om deras kärlek till varandra och om den tid de verkade i, från slutet av 1950-talet till Tages död 1985, handlar Jane Magnussons dokumentär ” Hasse & Tage – en kärlekshistoria”. Dokumentären lär behövas. Få personer under 40 år har numera en personlig relation till komikerparet.

Hasse och Tage var en gång kittet i folkhemmet Sverige över parti- och klassgränserna. Deras humor, kryddad med ordvitsar, lätt anarki och humanism i radio- och TV-program som ”Mosebacke Monarki”, folkkära filmer som ”Att angöra en brygga” (1965) och ”Släpp fångarna loss det är vår” (1975), hyllade TV-sända revyer som ”88-öres-revyn” (1970–71) och ”Under dubbelgöken” (1979–80), ännu gnolade sånger som ”Blommig falukorv”, ”Ett glas öl” och, icke att förglömma, de många improviserade ”Lindemännen” vann under tre decennier allas hjärtan.

Det är en storartad kärlekshistoria Jane Magnusson vaskar fram ur det enorma material hon haft tillgång till; radioinslag, böcker, filmer, svart-vita och mer eller mindre korniga TV-inspelningar i färg, liksom familjerna Danielssons och Alfredsons privata filmer. Bilden av Hasse och Tage är också kompletterad med familjemedlemmars, vänners, medarbetares, komikers, politikers och samhällsdebattörers minnen och kommentarer.

Hasses och Tages humor lär ska ha suttit i generna. Båda är söner till mödrar som hade lätt till skratt och en omvittnad humor. Deras samarbete byggde på motsatta temperament. Bästa humor-resultat uppnåddes när Hasses kvicka infall studsade mot Tages sävliga klokhet och resulterade i något roligt.   Samarbetet byggde på stor respekt för varandras olikheter.

Som många komiker och humorister bar både Hasse och Tage på personliga tragedier. Genom någon otalad form av ” Gentlemen’s agreement” dem emellan höll vännerna svärtan stången utan att belasta samarbetet för mycket. Deras vänskap beskrivs i dokumentären som ”magisk”. I livsåskådningsfrågor stod de ”på samma ene-backe”, enligt Hasse.  Varken Hasse eller Tage ville ge publiken vad den ville ha om det innebar kompromisser med vad de själva ville göra. Som Tage sa: ”Det gäller att få folk att gilla vad man vill ge.”

Dokumentären förmedlar bilden av att Hasse och Tage med åren ”växer ihop”. Från sin unika plattform i svenskt nöjesliv blev paret en maktfaktor i svensk politik. Det hände när humorn fungerade som kritisk eller ironisk kommentar till Sveriges samhällsproblem. Hasse och Tage tog tydlig ställning i rasfrågor, miljöfrågor, kriminalpolitik, kärnkraftsfrågan och Vietnamkriget. Paret hade också ett uttalat engagemang för romer och Amnesty International. Med tiden kom deras förhållandet till socialdemokratin att svalna. Det gick så långt att Säpo under en period såg Tage som en säkerhetsrisk med ”vänsterextrema” åsikter.

-Leken är slut. Det är kväll och det blir mörkt, sa Hasse på minnesstunden över Tage 1985. Han hade just förlorat ”en bit av mig själv”. Någonstans i det sorgsna talet, som för övrigt ligger ute på YouTube, sa Hasse med eftertryck:

-Å vad jag har haft roligt med dig Tage!

Det blir fyra filmögon av fem för Jane Magnussons berörande dokumentär om en sällsam kärlekshistoria.
2019-09-01

Eva Sarman