Recension: The Old man & The Gun

Manus: David Lowery, efter en artikel av David Grann
I rollerna: Robert Redford, Sissy Spacek, Casey Affleck, Elisabeth Moss, Tom Waits, Danny Glover m.fl.
Speltid: 93 min.
Censur: Ännu ej fastställd
Svensk premiär: Stockholm Film Festival 2018
Svensk biopremiär: Våren 2019

Filmen bygger på en verklig historia om bankrånaren och gentlemannen (?) Forrest Tucker (Robert Redford) som blev berömd för sina många bankrån, men också modiga flykter från fängelser, bland annat från rymningssäkra San Quentin vid 70 års ålder.

Tucker avlossade aldrig ett skott med sin revolver i syfte att skada någon och våldförde sig inte på någon fysiskt. Lugnt och artigt gick han in i den ena banken efter den andra, talade vänligt men bestämt om sitt ärende till kassörerna eller direktörerna och visade sin pistol på insidan av sin överrock. Det räckte. Han gick lika värdigt ut i fullgjort ärende med sin gamla portfölj späckad med dollars, som han sedan tömde i ett hål i golvet där han bor. Myndigheterna blev förbryllade av Tuckers taktik och allmänheten fascinerad. Tucker har två kompanjoner Waller (Tom Waits) och Teddy (Danny Glover) som bistår honom på olika sätt.

Så träffar Tucker kvinnan Jewel som spelas magnifikt av Oscarsvinnaren Sissy Spacek. Jewel är änka och ägare till en hästranch. Ljuv musik uppstår mellan dem och trots att hon långsamt börjar inse vad Tucker håller på med, så drar hon på att anmäla honom. Tucker är korrekt mot henne och hon nöjer sig med läget, det tillsvidare. Men Tucker åkte ändå fast gång på gång och tillbringade större delen av sitt liv, sedan tidiga tonåren, bakom lås och bom. Han lyckades rymma 18 gånger och misslyckades 12 gånger.

Men så får han den unge, envise polisen John Hunt (Casey Affleck) efter sig som imponeras av Tuckers metoder, men ser beslutsamt till att, tillsammans med FBI, få fast bankrånaren. Tuckers dotter Dorothy (Elisabeth Moss) intervjuas, men lärde aldrig känna sin far.

David Lowery har baserat sitt filmmanus på David Granns artikel om Forrest Tucker i The New Yorker från 2003, skriven året innan gentlemanarånaren avled 83 år gammal. David Lowery, producent, författare, skådespelare m.m. är tidigare bland annat känd för A Ghost Story från 2017, där aktören Casey Affleck också medverkade.

Legendariske skådespelaren, regissören och skaparen av Indie filmfestivalen Sundance, Robert Redford, född 1936 och vinnare av bland annat två Oscarstatyetter, Ordinary People från 1980 och Honarary Award 2002, säger att han med The Old Man & the Gun gjort sin sista film. Med sin långa erfarenhet, kunnighet och sin egen passande, charmfulla personlighet gör han skrupelfria Forrest Tucker briljant med karisma och stil, en tjuv att tilltalas av men inte ursäktar för hans brott.

Filmen är en njutning att se, välspelat, bra manus och regi. Jag lämnade pressvisningen med ett leende på läpparna och det kommer du att göra också. The Ord Man & the Gun är, trots sitt ganska modesta och icke spektakulära format utan blod och våld, en slags thriller om en obotlig bankrånare. Filmen är en fullträff. Se den inte minst för Robert Redfords skull, men också för den otroliga historien om en antihjälte som vinner poäng på sin geniala strategi och som lyckas och misslyckas i sin brottskarriär utan att anstränga sig, en konst som är hans livsstil och enda förnöjelse.

Fyra starka filmögon av fem.
2018-11-07