Searching

Spännande, välgjord med överraskande vändningar

Regi: Aneesh Chaganty

Manus: Aneesh Chaganty, Sev Ohanian

I rollerna: John Cho, Sara Sohn, Debra Messing, Joseph Lee, Michelle La, Joseph Lee m.fl.

Genre: Drama, thriller

Speltid: 102 min.

Censur: 7 år i vuxens sällskap (annars 11 år)

Svensk biopremiär: 21 september 2018

Distributör: Sony Pictures

En fin familj presenteras med pappa David Kim (John Cho), mamma Pamela Nam Kim (Sara Sohn) och dottern Margot Kim i olika åldrar. Så slår tragedin till. Mamma Pam dör i cancer och far och dotter försöker hantera sorgen, men deras relation visar på brister.

Men sedan tar filmen en helt annan vändning. Dottern Margot försvinner spårlöst och pappa David ägnar allt sin tid att via sociala medier undersöka vart dottern tagit vägen och utröna hennes digitala avtryck, hennes kontakter och vilka personer, som fanns omkring henne. Och intrigen tätnar, minst sagt.

Searching utspelas enbart på sociala medier. Till en början lite irriterande. Man vill ut i ”verkligenheten”, men handlingen lämnar aldrig skärmbilden på datorn. Och det fungerar. Det är urspännande att följa pappa Davids sökande på sin dator och sin dotters laptop. Efter polisanmälan ringer en kvinnlig polis upp, detektiv Vick (Debra Messing) som ensam säger sig handlägga ärendet med försvinnandet. Skickligt rullar hon upp ett scenario för att dölja en mycket obehaglig sanning. En till synes saklig, engagerad utredare som byggt upp en makalös intrig som förvånar.

Pappa David är helt tiden i fokus och spelas övertygande av John Cho, som vi bland annat sett som Sulu i Star Trek Into Darkness (2013) och Star Trek: Beyond (2016) samt ett otal Tv-serier. Dramat Searching utspelar sig från hans synvinkel och John Cho gestaltar mycket trovärdigt pappans tvära kast mellan hopp och förtvivlan.

Filmen bärs upp av ett välskrivet manus av regissören Aneesh Chaganty och Sev Ohanian. Dialogerna är täta, avskalade och berättar dramat utan att tappa tempo. Vi kastas som publik från sanning till lögn och till sanning igen. Vi överraskas av dramats twister ändå till filmens sista sekvenser. Det är genialt gjort och Chaganty/Ohanian ger oss ingen vilopaus och håller vårt intresse på helspänn.

Det blir fyra starka filmögon av fem.
2018-09-18

Jan-Eje FerlingFörfattare