Utan nåd

Realistiskt skildrat drama om främlingsfientlighet och utanförskap

Originaltitel: Aus dem Nichts (Int the Fade)

Regi: Fatih Akin

Manus: Fatih Akin

I rollerna: Diane Kruger, Denis Moschitto, Johannes Krisch, Samia Chanrin, Numan Acar, Ulrich Tukur m. fl.

Genre: Drama, brott

Speltid: 106 min.

Land: Tyskland/Frankrike

Svensk biopremiär: 2 mars 2018

Distributör: Studio S Entertainment

I Utan nåd inleder Fatih Akin, tysk-turkisk regissör, sin historia i dagens Hamburg.

Huvudkaraktären Katja Sekerci (Diane Kruger) lever ett numera balanserat liv med sin kurdiske make Nuri (Numan Acar) och deras gemensamma son Rocco (Rafael Santana).

Efter att en bomb detonerar som tar med sig Nuri och Rocco in i döden, tvingas Katja in i ett suddigt ingenmansland, där hon mentalt existerar mellan olika kulturer, realiteter och tidsrum. Ljusfattiga och regniga scener förstärker känslan av hopplöshet, där nutid och minnen plågsamt kontrasteras mot varandra och där det enda som visar sig ha kapacitet att driva Katja vidare in i framtiden är hämnd.

Berättelsen blir en samtida samhällsbetraktelse av de främlingsfientliga vindar som blåser genom världen idag, med luppen på Europa, och som iakttar dem genom ett filter av vardaglig diskbänksrealism med stillsamma betraktelser av det döden och terrorn lämnar kvar; val av kista, en tom våningssäng, ett videoklipp i mobilen som påminnelse om det som varit, och det som kunde varit, men aldrig kommer bli.

För mig handlar mycket i Utan nåd om gränser – geografiska, psykiska och känslomässiga – och om att passera dem. Om gränser mellan länder och kulturer, mellan människor i samma land av samma härkomst, och om gränsen mellan juridisk och känslomässig rättvisa. Och vart allt leder.

Fatih Akin låter oss även följa det absurda fenomenet: främlingsfientliga samarbeten över landgränser.

Till viss del handlar filmen också om vad vi har gemensamt. Om hur samma handling, utförd ur olika perspektiv, får olika innebörd beroende på vem som utför den. Berättelsen väcker flera frågor. Är en ond handling försvarbar? Vem avgör i så fall motivets rättfärdighet?

Skådespelarna gör, med en av Cannesfestivalen prisbelönt Diane Kruger i spetsen, fina och trovärdiga insatser i denna film som undersöker hat, hämnd och vad det innebär att vara människa. Och vad det innebär att existera i gränsland. Filmen vann också 2018 Golden Globe, USA, för Bästa utländska film.

Fyra filmögon av fem.
2018-03-02

Aniela Domanski