Home Again – Kärleken flyttar in

Pratig, ganska underhållande feel-good-film

Originaltitel: Home Again

Regi och manus: Hallie Meyers-Shyer

Medverkande: Reese Witherspoon, Michael Sheen, Lake Bell, Nat Wolff, Candice Bergen m.fl.

Genre: Komedi, romantik

Speltid: 97 min.

Land: USA

Språk: Engelska

Ålder: Barntillåten

Svensk biopremiär: 13 oktober 2017

Distributör: Noble Entertainment

Alice (Reese Witherspoon) har lämnat sin man och är beredd att börja ett nytt liv i Los Angeles, med sina två barn. Under en födelsedagsfest på krogen, träffar hon tre unga filmmakande män som tillåts bo i hennes gäststuga. Dessa tre visar sig vara ett under av hjälpsamhet och social förmåga, och kommer dessutom sällsynt bra överens med de två små flickorna.

Detta är äkta amerikansk feel-good-film och för all del rätt underhållande. Men den är habilt ihopklippt, med alltför mycket av ”talking heads”, som i en vanlig TV-såpa.

Förutom dramat att få ihop det nya livet, den tillfälliga kärlekshistorien med trions stora charmör (Pico Alexander) etc. är temat otvivelaktigt film. Alice´s pappa var en stor filmregissör, hennes mamma (spelad av Candice Bergen) bejublad skådespelare och så dessa tre unga män, som tappert söker finansiärer till sin filmidé. Det är en tuff värld, förmedlas det – säkert helt riktigt. Nu råkar det också vara så att den debuterande regissören tillika manusförfattaren, Hallie Meyers-Shyer, är skådespelare i botten och dotter till regissören Nancy Meyers.

Reese Witherspoon är väl okej som amerikansk kvinna i yngre medelåldern, men till nivån i rollen som Anne Carter, i Walk the Line från 2005, kommer hon inte här. Då fick hon en Oscar för bästa kvinnliga huvudroll. Men det var också en helt annan sorts film…

De två små barnen är ju söta, men olidligt lillgamla i stort sett alla repliker.

Musiken lämnar inga stor avtryck, och känns amerikanskt medelklassig. Men den är gjord av John Debney som – upptäckte jag, glatt överraskad – gjorde musiken till Djungelboken från 2016.

Den här filmen får tre, ganska svaga, filmögon.
2017-10-11

Maria Wolff Gripfelt