Valerian and the City of a Thousand Planets

Visuellt kraftfullt och vackert rymdepos med charmiga unga hjältar

Regi: Luc Besson

Manus: Luc Besson, baserad på seriealbumen” Linda och Valentin” (Valérian et Laureline) av Pierre Christin och Jean-Claude Mézières 

Medverkande: Dane DeHaan, Cara Delevingne, Rihanna, Ethan Hawke, John Goodman, Clive Owen, Rutger Hauer m. fl.

Genre: science fiction, äventyr, action

Språk: engelska 

Speltid: 136 min.

Ålder: från 11 år

Svensk biopremiär: 2 augusti 2017

Distributör: Noble Entertainment

Valerian and the City of a Thousand Planets är Luc Bessons nya sci-fi film. Den är underhållande och bred och håller intresset uppe för oss åskådare. Visuellt är den, som väntat, väldigt vacker. På ett övertygande sätt lyckas man kombinera humor, charm och spänning. De vackra bilderna har man med sig när man lämnat biosalongen.

Filmen utspelar sig någon gång under 2800-talet, där berättelsen följer ett team specialagenter, Valerian (Dana DeHaan) och Laureline (Cara Delevingne), med ansvar att behålla ordningen i universums mänskliga territorium. Inledningsvis åker de till något som kallas Big Market, en virtuell verklighet, där man behöver ha en speciell utrustning för att kunna ta sig in i. Där stöter de på den kraftfulla, mäktiga karaktär Mul Converter, en varelse vars styrka är att han kan återskapa sig till vem han vill. Valerian hamnar sedan i någon form av limbo där han är fast mellan två olika virtuella världar.

Valerian och Larueline ger sig, på order från försvarsministern, ut på ett uppdrag till den makalösa staden Alpha – en ständigt växande metropol, där varelser från hela universum i hundratals år har förenats för att dela kunskap, intelligens och kultur med varandra. I kärnan av Alpha finns ett mysterium, en mörk kraft som hotar den fredliga tillvaron i de tusen planeternas stad, och Valerian och Laureline måste göra allt för att identifiera det förgörande hotet och inte bara skydda Alpha, utan även garantera universums framtid.

Filmen är inspirerad utav de franska serietidningskaparna Pierre Christin och Jean-Claude Mézières bokserie Valerian and Laureline. Vi har sett ett flertal filmer i Europa som hämtat inspiration från just serietidningar, men med blandade resultat. En ung Luc Besson har berättat att han blev väldigt intresserad av att skapa något från just Valerian and Laureline. Jean-Claude Mézières har också hjälpt Besson under processen under skapandet av filmen.

Luc Besson ses av många som en idag ledande filmskapare, en pionjär i sitt visuella berättarspråk. Vad som intressant i filmen är att han utformat berättandet så att det även passar en yngre generation. Det känns dessutom som Bessons mest kompletta film, och är också den dyraste i Frankrikes filmhistoria med en budget på 200 miljoner dollar. Trots ett större format och tekniskt mera påkostat, så har Bessons lyckas bibehålla sitt sätt att filmberätta.

Stilistiskt anses filmen vara Besson en av de bästa. Varenda scen och varelse i filmen är som gjorda för 3D-tekniken och Bessons använder den väl. Han för hela tiden berättelsen framåt, och brukar tekniken för att skapa bra dynamik och maximerar det visuella till en stark filmupplevelse.

En svaghet i filmen kan tyckas, att Valerian inte är en stark maskulin karaktär. Samtidigt har Besson aldrig varit intresserad av den typen av hjältar i konventionellt berättande. Ofta är de starka karaktärerna i hans filmer kvinnor. Även om Valerian framstår stundtals som en svagare hjälte så det blir Cara Delevingnes rollkaraktär Laureline intressant och hamnar i fokus. Hon är rolig, övertygande och ofta mera kraftfull än Valerian i slagscenerna. Så med filmer som Wonder Woman 2017 och även senare Star Wars-filmerna och nu också med Valerian and the City of a Thousand Planets går vi kanske in i en ny era med kvinnliga, starka filmhjältar i genren.

Filmen väcker vår egen fantasi och lekfullhet och stimulerar våra drömmar på ett kreativt sätt. Det övertygar oss och filmen blir en upplevelse lite utöver det vanliga i genren.

Fyra filmögon av fem.
2017-08-01

Niklas Kristiansen24 årig filmnörd som kandiderat i filmvetenskap och håller på att ta masters i bibliotek och filmvetenskap. Jobbar med en långfilm och skriver ständigt på manus. Ofta på resande fot.