Lady Macbeth

Ett intensivt kammarspel med lysande skådespel

Regi: William Oldroyd

Manus: Alice Birch, efter Nikolai Leskovs bok Lady Macbeth från Mtsenskdistrikten 1865

I rollerna: Florence Pugh, Cosmo Jarvis, Paul Hilton, Naomi Ackie, Christopher Fairbank m. fl.

Genre: Drama

Land: UK

Språk: engelska

filmfoto: Ari Wegner

Musik: Dan Jones

Speltid: 89 min.

Svensk biopremiär: 8 septemberg 2017

Distributör: NonStop Entertainment

Regissören William Oldroyd debuterar här som filmskapare. Men han har redan en uppmärksammad karriär inom teatern i ryggen. Och då ofta som regissör av flera vågade uppsättningar av uppdaterade klassiker, bland andra Henrik Ibsens Gengångare. Han genomför med ”Lady Macbeth” en galant övergång till filmskapande.

Det är en avskalad version av ”Lady Macbeth” vi bjuds på. Inga svulstiga scenerier med mängder av statister, ingen pampig musik, ingenting som leder bort vår uppmärksamhet från berättelsen; en intensiv skildring av en ung kvinnas makalösa utveckling från att vara en tyglad, köpt fru till att bli förövare driven av passionerade känslor. Manusförfattaren Alice Birch har omarbetat den ryska författaren Nikolai Leskovs novell ”Lady Macbeth från Mtsenskdistrikten” 1865 och placerat handlingen i ett viktorianskt England. För de som kastar sig över filmen letande efter paralleller till Shakespeares pjäs ”Macbeth” kommer att kunna hitta sina likheter, men i förtätad, avskalad form, där kamp om makt försiggår på ett personligt frigörande plan; Katherines strävan efter självbestämmande, inte minst sexuellt.

Det är en kraftfull berättelse om kärlek och svek vi sugs in i. Filmen skildrar hur Katherine, spelad av Florence Pugh, låses in i ett arrangerat äktenskap med en medelålders impotent sadist, såld som en vara för att säkra en bit land och framtida arvingar. Med tyst förväntan fogar hon sig i sitt nya liv, i ett ytterst livlöst hem med påträngande tystnad och minimal rörelsefrihet.

Isolerad på en gård mitt bland hedarna i County Durham, prövas Katherine mot de sociala normerna i tiden. Hon plågas av sin buttra svärfar som förväntar sig att hon skall lyda blint och hon har som huvuduppgift att förse honom med en arvinge. I sin allt mer förkrympta värld blir hennes tillvaro kvävd, tydligt illustrerad i scenerna, där luften pressas ur henne i påklädningen av stram korsett. Hon lämnas ensam då både make och svärfar reser bort för att ta hand om affärer. Katherine söker sig då ut på de vidsträckta, otämjda hedarna, en total kontrast till hennes instängda liv på herrgården. Under samma tid väcks än fler känslor hos henne och hon finner snart ett utlopp för sin passion och sexuella aptit i stalldrängen Sebastian (Cosmo Jarvis). Dessa känslor kan vara deras undergång. Att bryta med konventioner och kapa tyglar har alltid ett pris. Men Katherine är beredd att gå över lik för att hålla kvar sin nyfunna frihet.

Filmfoto, scenografi och regi är alla delar stramt hållna i denna mikrobudget-produktion, något av en uppvisning i att ”less is more”, där mindre förhöjer verkligen resultatet i det här fallet. Berättelsen blir kompakt, koncentrerad och nervpirrande. Inte minst bärs dramat av skådespelarnas insatser och samtliga roller är solida prestationer.

Mest imponerar dock Florence Pugh. Hon lägger beslag på filmduken redan från filmens öppningsscen, där hon som ung brud vid altaret försöker stjäla glimtar av sin framtida make och omgivningen hon uppenbarligen är placerad i. som hon själv inte valt. Och hennes prestation fortsätter osvikligt att imponera hela filmen igenom. Hon bär hela berättelsens tyngd med en lätthet av sällan skådat slag. Med små medel och en naturlighet som kanske andra skådespelare strävar ett helt yrkesliv för att uppnå, manifesterar denna 19-åring en passionerad psykologisk utveckling av kraftfulla dimensioner. Om inte annat, så kommer Lady Macbeth bli ihågkommen för Florence Pugh’s genombrott på filmduken. Erbjudanden kommer säkerligen att stå som spön i backen!

William Oldroyd har redan vunnit priser för sina insatser som regissör av filmen i bland annat Palm Springs 2017, Zurich 2016, Thessaloniki 2016 och Les Arcs European Film Festival 2016.

Lady Macbeth får fyra av fem filmögon.
2017-02-16

Sten Schramm