The Salesman

Träffsäkert manus, skicklig regi, bra filmfoto och fina aktörer, ett mästerstycke av Asgar Farhadi

Originaltitel: Forushande

Regi och manus: Asghar Farhadi

I rollerna: Shahab Hosseini, Taraneh Alidoosti, Babak Karimi, Mina Sadat m.fl.

Genre: Drama, thriller

Speltids: 125 min.

Land: Iran

Språk: persiska

Svensk biopremiär: 24 mars 2017

Distributör: Scanbox Entertainment

Regissören och manusförfattaren Asgar Farhadis film ”En separation – nader och simin” (2011) vann en Oscar 2012 för bästa icke-engelskspråkiga film. Nu är han tillbaka med ”The Salesman”, en engagerande historia där hämnd är det centrala temat. Filmen har redan blivit Oscarsnominerad för bästa icke engelskspråkiga film 2017. Filmen tilldelades priset för bästa manus och skådespelaren Shahab Hosseini erhöll priset för bästa manliga skådespelare vid filmfestivalen i Cannes 2016. En historisk händelse för iransk film. Med ”The Salesman” har Farhadi skapat en gastkramande thriller i sann Hitchcock-anda

Den kanske största styrkan som Alfred Hitchcock fick som regissör var hans eftermäle och hans påverkan på nya regissörer. I ”The Salesman” är detta tydligt. Asgar Farhadi gör ett drama som spelar på inhemska konflikter i landet Iran, en film som påminner om hans tidigare mästerverk. Regissören använder hela sitt spektrum av knep för att fånga vårt intresse och vi dras snabbt in i det inre hos skådespelarna på duken. Det blir en nervpirrande spänning och går aldrig riktigt att slita blicken ifrån duken.

The Salesman inleds med att ett hyreshus i Irans huvudstad Teheran är på väg att kollapsa. Bland de boende hittar vi våra huvudpersoner, ett gift par, Emad (Shahab Hosseini) och Rana (Taraneh Alidoosti). Båda tvingas flytta och hittar snabbt en mindre lägenhet i närheten. Den nya bostaden är inte helt tom. Den tidigare hyresgästen har lämnat kvar saker och vägrar att hämta dem. När paret frågar varför, får de ett förskönat formulerat svar, att kvinnan hade många manliga besökare där.

Emad jobbar som lärare på en högstadieskola, där han är populär bland eleverna. Utöver det, står paret på scen i en teaterpjäs, som snart ska ha premiär. En kväll, när Emad är på väg hem från jobbet, så tar filmen en mörkare vändning. Rana är ensam hemma och antar att det är Emad som kommer hem från jobbet. När hon öppnar dörren visar det sig vara en inkräktare. Rana mister nästan livet till följd av händelsen. Hennes mående och parets relation hamnar i fokus, samtidigt som kampen för att hitta inkräktaren blir intensiv och desperat. Emad blir mer och mer känslomässigt engagerad och otålig ju längre filmen går.

The Salesman träffar rakt i hjärtat och det är mycket på grund av det träffsäkra manuset, regin och fotot och som gör att man vill ta till sig filmen. Först verkar det som att Emad har kört fast i kampen om att hitta den skyldige, men till sin stora överraskning så står han där en dag med en oväntad gärningsman framför sig

I filmer, som i bland andra ”Taken” (2016), straffar huvudpersonen sin gärningsman hänsynslöst. Han sonar sitt brott och vi får tillfredställelse av det som åskådare. I ”The Salesman” däremot, så handlar det mera om psykisk tillfredsställelse i hämnden för Emad. Men ha är angelägen, att återfå sin frus känslor för honom. Hon har känslomässigt dragit sig undan. När Emad straffar den skyldige, tillrättavisar han därmed också sin fru. Han vill ta kommandot över henne och återfå kontrollen över deras relation. Och han vill till varje pris rättfärdiga sitt beteende. Det är stunder som denna som gör filmen så spännande och engagerande för oss åskådare.

Filmen får fem av fem filmögon för att den dels för fram kritik mot det manlighetsdominerade perspektivet i Iran, ett perspektiv som ständigt i filmens 125 minuter präglas av dömande och ilska. Asgar Farhadis som filmskapare verkar aldrig sluta utforska nya territorium. Han leder oss återigen in i ett universum av intriger som känns aktuella och hämtade ur verkligheten.

Asgar Farhadi vann 2017 en Oscar för ”The Salesman” som bästa icke-engelskpråkiga film.
2017-02-15

Niklas Kristiansen24 årig filmnörd som kandiderat i filmvetenskap och håller på att ta masters i bibliotek och filmvetenskap. Jobbar med en långfilm och skriver ständigt på manus. Ofta på resande fot.