Dheepan

Högaktuellt om flyktingar till Europa

Regi och manus: Jacques Audiard

Medverkande: Jesuthasan Antonythasan, Kelieaswari Srinivasan m.fl.

Genre: Drama, Crime

Speltid: 109 min.

Svensk biopremiär: 18 september 2015

Distributör: TriArtFilm

Filmens huvudperson är den tystlåtne och allvarlige Dheepan (Jesuthasan Antonythasan) som är en före detta tamilisk krigare som flyr regeringens förtryck i Sri Lanka. För att underlätta flykten och kontakter med myndigheterna bildar han en provisorisk familj tillsammans med Yalini (Kalieaswari Srinivasan) och Illayaal (Claudine Vinasithamby). Inledningsscenerna utspelar sig i Sri Lanka och dels skildras Dheepans blodiga kamp för rättvisa och dels Yalinis sökande efter en lämplig ”dotter” i ett flyktingläger.

Sedan inleds den gemensamma resan mot Europa. Flykten präglas av osäkerhet, rädsla och förnedring. Det sista blir särskilt synbart när Dheepan på knagglig franska går runt på gatorna för att sälja blinkande Mimmi Pigg-öron och studsbollar till kvällsflanörer.

Den nybildade familjen lyckas via en partisk tolk övertyga myndigheterna om att få stanna i Frankrike. De hamnar till slut i en eftersatt problemförort där ett gäng tungt kriminella yngre män håller de övriga boende i ett järngrepp. På nätterna förvandlas kvarteret till ett tillhåll för knarkhandel och andra ljusskygga aktiviteter. Dheepan finner sig plikttroget i sin roll som fastighetsskötare och städar varje morgon upp efter de nattliga härjningarna. Han blir snabbt omtyckt av de andra i bostadsområdet och drar även jämnt med de kriminella. Yalini får jobb som personlig vårdare till en sjuk arabisk man och Illayaal som ska integreras i en fransk skola blir familjens språkrör och dörröppnare till det franska samhället. Familjelivet flyter på men Yalini som inte är vad vid mammarollen blir tillrättavisad av Illayaal – ”Man ska vara snäll med barn!” och ”Pussa mig som de andra mammorna gör!”. De tre utvecklar långsamt en varmare relation och går in i sina roller som mamma, pappa och barn. De två vuxna börjar slutligen också betrakta varandra som man och kvinna, något som inte är helt okomplicerat.

Allt går sin gilla gång men man anar att något kommer att hända. Mycket riktigt ändrar plötsligt allt riktning, liksom känslan för filmen. Kvarteret utvecklas i det närmaste till en krigszon och Dheepans mörka förflutna kommer i kapp. Han utkämpar parallella strider med hemlandets problem och med de kriminella gängen. Fram till denna sekvens är filmen riktigt bra, men sedan blir det förvirrat och min uppfattning ändras något.

Filmens tema är högaktuellt då den lyfter människor som flyr från krig, konflikter, förföljelse och förtryck och som kämpar med integration och anpassning i nya, okända miljöer. Filmen berör och handlar om riktiga människor och skådespelarna känns mycket trovärdiga och äkta. Regissören, Jacques Audiard, är känd för den franska publiken sedan tidigare och har gjort flera hyllade filmer, bl.a. den starka Rust and Bone från 2012.
Filmen får tre filmögon av fem av mig.
2015-09-15

Jenny Thunberg