Recension: En tripp till Paris

Land: Frankrike
Längd: 98 min
Skådespelare: Isabelle Huppert, Mikael Nyqvist, Jean-Pierre Darroussin, Pio Marmai, Marina Fois, Audrey Dana, Anais Demoustier m.fl.
Åldersgräns: Barntillåten
Svensk biopremiär: 28 november 2014
Svensk distributör: Njutafilms

Brigitte och Xavier (Isabelle Huppert och Pierre Darroussin) bor på en underbar gård i den franska landsbygden, där de i lugn och ro tar hand om gårdens alla djur. De lever ett fridfullt liv och Brigitte älskar sitt liv även om hon önskar att mannen kunde ägna henne mer uppmärksamhet än djuren. Hon börjar känna sig ensam i äktenskapet och funderar på om gräset kanske är grönare på andra sidan.

På en fest hos ungdomarna i grannvillan, som hon halkar in på, blir hon överraskande nog uppvaktad av en ung snygg man. Ingenting händer mellan dem, men efteråt kan hon inte sluta att tänka på ynglingen och bestämmer sig för att ta en tripp till Paris för att söka upp honom. Hon ljuger ihop en historia för maken och far iväg till Paris och ynglingens arbete på American Apparel. Några kul scener, när de t.ex. hamnar som barnvakt hos hans brorsbarn i TV-soffan framför Barbapapa.

På hotellet stöter Brigitte ihop med den charmfulle, danske affärsmannen Jesper (Michael Nyqvist) och som gör henne nyfiken. Hon tackar snabbt ja till en liten promenad och det ena leder till det andra. Under tiden har maken Xavier blivit misstänksam och åkt till Paris för att spionera. I hotellobbyn får han se sin fru skrattandes, strålande lycklig med en annan man. Maken blir förtvivlad, men innan han åker tillbaka hem med svansen mellan benen passar han på att besöka akrobatskolan där sonen studerar. Där utspelar sig en av filmens bästa scener.

Filmen utspelar sig landsbygden och i Paris. I rollerna finns både gamla och unga aktörer och storyn har både glädje och sorg. Filmen kan säkert tilltala en bred publik, men för min del är handlingen förutsägbar och ganska slätstruken. Men den är lättsam att se och det var intressant att en liten kalv födas på lantgården med hjälp av Xavier och Brigitte.

Mikael Nyqvist fick en guldbagge för Grabben i graven bredvid 2003 och fått internationella priser som bästa skådespelare eller medverkande i t.ex. Tillsammans 2000, London Voodoo 2004 och Dag och Natt 2004. Nyqvist gör en riktigt bra rollprestation i En tripp till Paris. Hans franska imponerade liksom några meningar på danska. Nyqvist är charmig och perfekt i rollen som affärsmannen. När han till slut ska förföra Brigitte på hotellrummet, så sker det till sköna toner av Monica Zetterlund.

Isabelle Huppert har fått Guldpalmen i Cannes som bästa skådespelare i Pianisten 2001 och i Violetta – giftmörderskan 1978 och många andra prestigefyllda utmärkelser. Hon är med andra ord en erkänt duktig skådespelerska och det visar hon även här som Brigitte.

En tripp till Paris får tre svaga filmögon av fem.
2014-11-20