Recension: Walesa

Genre: Biografi, drama
Filmfoto: Pawel Edelman
Skådespelare: Robert Wieckiewicz, Agnieszka Grochowska, Iwona Bieska m.fl.
Speltid: 127 min.
Svensk biopremiär: 3 oktober 2014
Svensk distributör: TriArtMedia

Filmen Walesa är ett fascinerande skildring av polske elektrikern och frihetskämpen Lech Walesa. Den inleds med journalisten Oriana Fallacis intervju med en kedjerökande Lech Walesa och deras samtal återkommer under filmen. Walesa medger, att han är en ilsken person, faller ibland för frestelser och att han alltid varit en ledartyp. Han läser inte böcker och anser sig egentligen inte vara politiker, även om han 1990 blir Polens president i fem år. Walesa är lyckligt gift med trofasta Danuta och de har sex barn, senare åtta.

Walesa är vittne till arbetarrevolten 1970 och börjar kämpa för en obunden fackföringsrörelse. 1980 grundar Solidaritet efter att ha avskedats från varvet. Han går i täten för folklig opposition och har först framgångsrika förhandlingar med polska regeringen. Men de följs av ”Luciakuppen” 1981 då undantagstillstånd utfärdas. Walesa sätts i husarrest. Walesa fängslas många gånger och varje gång lämnar han sitt armbandsur och sin vigselring till Danuta, om han inte skulle återkomma. Han riskerar både sitt och sin familjs liv med sitt starka rättspatos och sin frihetskamp. Men 1983 får han Nobels fredspris, men låter hustrun Danuta hämta det i rädsla för att inte kunna återvända till Polen.

Walesas insatser blir internationella förstasidesnyheter och han blir en symbol för den politiska frigörelsen i Östeuropa. Filmen är en biopic av den nu 88 årige, redan legendariske mästerregissören Andrzej Wajda, som tilldelades en Oscar för sitt livsverk år 2000 och guldpalmen år 1981 i Cannes. Filmen Walesa är ett tidsdokument, som länkar det nära, psykologiska porträttet av Walesa till internationella perspektiv. Fiktion varvas med autentiska filminslag.

Skådespelaren Robert Wieckiewicz gör en porträttlik Lech Walesa och gestaltar briljant originalets temperament och intensitet. Rollen som Danuta görs av vackra aktrisen Agnieszka Grochowska som levandegör hustruns oro och ansvar för familjen, men också hennes lojalitet med sin make. Filmen är spännande, även om man vet hur det går. Den skickliga klippningen, regin och agerandet håller intresset vid liv från början till slut.

Filmen Walesa får fyra starka filmögon av fem.
2014-09-26