Fröken Julie

eye eye eye
FrökenJulie

Klas Ekegren och Nathalie Söderqvist i Fröken Julie.

Regi och manus: Mikael Berg efter drama av August Strindberg
Skådespelare: Nathalie Söderqvist, Klas Ekegren, Lina Englund, Görel Crona m.fl.
Genre: Drama
Speltid: 93 min.
Ålder: från 15 år
Svensk biopremiär: 6 juli 2013
DVD & vod: 23 april 2014
Svensk distributör: Noble Entertainment  
Länk till IMDb

Ett vackert drama om en ung kvinnas kval.
Filmen baseras på August Strindbergs tragedi Fröken Julie, som hade urpremiär i Köpenhamn redan år 1889. Dramat har filmats både 1912 och 1951 (Alf Sjöberg). Den har även blivit balett av Birgit Cullberg och opera av Philippe Boesman samt spelats internationellt i olika sammanhang.

Strindbergs syn på kvinnor och kvinnokampen var inte den bästa och en del av den problematiken kvarstår än idag, tyvärr. Verket utspelas här på 1920-talet och slottsmiljön, kläderna och musiken ramar vackert in den sorgliga historien. Dialogen känns mer som gjord för teatern. Skådespeleriet är ibland lite styltigt och överdrivet, men Strindbergs texter var även på hans egen tid ålderdomliga i sin stil. Det mesta är direkt taget ur Strindbergs text. Men istället för att enbart vara ett triangeldrama mellan fröken Julie, betjänten Jean och kokerskan Kristin befolkas filmen även av andra tjänstefolk, herrskap och gäster som delar på dialogerna.

Fröken Julie, Nathalie Söderqvist, är en ung och vilsen kvinna som inte har hittat sig själv. Dessutom jagas hon av det förflutna och sina drömmar om framtiden. Hon blev förlovad med en man av praktiska skäl och när han bjuds in till midsommarfesten, utan hennes vetskap, känner hon sig allt mer fångad. Hon vet vad som inte passar sig, men trotsar ändå konventionerna.

Betjänten Jean, Klas Ekegren, är en man med ambitioner. I en av scenerna står han framför spegeln i grevens stövlar och då förstår man att han vill nå högre upp i hierarkin. Jean vill komma upp från tjänstefolket och själv bli herrskap. Han är, trots sin enkla bakgrund, belevad och talar till och med franska. I den här versionen, som utspelar sig under ett dygn, från midsommaraftonens morgon till midsommardagen, hinner han att få både husets kokerska och husets härskarinna på fall.

Kristin, Lina Englund, står stabilt på jorden och vet sin plats i livet. Om hon skulle få något för sig, så skulle husmor Johanna, som spelas trovärdigt av Görel Crona, snabbt ta ner henne på jorden igen, vänligt men bestämt. Men när den världsvane Jean kommer till huset blir hon ändå imponerad och vill, att han ska se och välja henne istället för den lätt galna och dekadenta fröken Julie. Det blir ett drama fullt av spänningar och maktkamper mellan både kön och klass.

För att vara en långfilmsdebut för många av de inblandade, både framför och bakom kameran, är det imponerande och jag ser verkligen fram emot nästa produktion med Mattias Dimfelt från Hat on Lady. Särskilt bör även nämnas Erik Hassels underbara foto och filmmusiken, som är komponerad av Mark Ambervill. Tre vackert glittrande filmögon får denna otroligt välgjorda debut.
2014-05-20
YlvaPettersson2

Ylva Pettersson
Jan-Eje FerlingFörfattare